Populære indlæg

lørdag den 23. februar 2013

Rejse: Cambodja ER IKKE Thailand - men ret fantastisk


Om at besøge Cambodja fra Thailand, i troen på at Cambodja stort set er som en anden thailandsk provins. Vær sikker. Sådan er det bare ikke.

Hvis du er på vej til Cambodja, fra Thailand, synes jeg, at du skal arbejde med dig selv omkring det faktum, at Cambodja ikke er Thailand. Det er noget helt helt andet. Lige når du ankommer, tror jeg at folk som er vant til Thailand, mest ser det negative. Det som er bedre organiseret i Thailand, at det er renere, osv. osv.

 Du skal også kæmpe med folk som havde dårlige erfaringer med Cambodja for 5 eller 10 år siden. Der var færre gode lægeklinikker, vejene var dårligere, vejen fra Koh Kong til Sihanoukville var ikke klar, man skulle med en forfærdelig færge, osv osv.

 Vejene er lavet. Der kan være et enkelt stræk på 50 meter som er dårligt, men så kommer den gode vej igen.

 Du lander med fly i Phnom Penh. Bestil med AirAsia så tidligt du kan, så kan du spare mange penge. 

 Når du kommer ud fra Lufthavnen i Phnom Penh er der en skranke hvor de sælger taxiture ind til byen til faste priser. Så slipper du for al bøvlet. Der kan du også købe Tuk Tuk tur ind til byen.

 Hvis du vil Koh Chang efter Cambodja, kommer du over grænsen fra Sihanoukville, fra Koh Kong som er placeret fire fem timer fra Sihanoukville. Der er deletaxi der til, ja det er der mellem alle byer i Cambodja, men jeg foretrækker busser.

 De fleste busser er brugte busser importeret fra Korea, men de er udmærkede. Fra Phnom Penh til Siem Reap er der VIP sæder på øverste etage, der er kun to sæder som jeg husker det. Men det er den lille merpris værd. Men busserne er som sagt udmærkede.

 Uden at gå ned i detaljer, vil jeg foreslå flg rute:

 Phnom Penh, 

 Kampong Chaum

 Siem Reap

 Sihanoukville

 Evt Kampot, hvor du kan komme og sige hej, det er en to timers tur hver vej. En halv time fra Kampot kan du finde Rabbit Island, man sejler der ud i en lille båd. jeg har ikke selv været der, men det skulle være meget dejligt.

 Når du er i Kampot, kan du også tage til Vietnam over grænsen ved Hat Tien, en time fra Kampot med stor minibus, Hat Tien er en frizone, og du kan besøge frizonen, det er nærmest hele den provins, plus en halvstor ø, uden visa. Du må ikke forlade frizonen eller øen, men du kan sagtens få en god tur.

 Hvis du er til det vilde, kan du købe en brugt renoveret MC i Phnom Penh, og køre Cambodja rundt på den, og sælge den med et ganske lille tab når du rykker ud af landet. Du kan også køre over i frizonen på den.

 Dit budget: Hvad vil du betale for overnatninger, du kan få værelser fra 5 dollars og op. AC koster normalt fem ekstra dollars. Fra 12 dollars og op er der Kabel-tv og køleskab på værelserne. Plus ofte AC.

 Jeg bruger på normale ture til Phnom Penh Angkor International Hotel, alle Tuk Tuk chauffører kender det. Det er lidt nusset, men folk er søde på stedet. Jeg betaler 10 dollars, jeg behøver ikke AC i oktober.

 Hotellet er placeret 200 meter fra Riverfront, det er området hvor det "sner".

 Der er to norske gæstehuse nær Riverfront:

 Velkommen Inn,

 Og Nordic House, som er placeret i en bargade.

 Begge har udmærket mad. Velkommen Inn er også center for Hash Harriers i Phnom Penh. Ejeren løber selv. Jeg har skrevet et portræt af hver af de to ejere. Løberen er efter min mening den rareste.

 Begge steder betaler du den såkaldte "Etniske afgift", de skandinavisk ejede steder er altid dyrere.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar