Vin og grænsehandel gør livet surt for de danske bryggerier, som i 2010 måtte se det danske ølmarked skrumpe med yderligere seks procent. Dermed blev der solgt cirka 380 millioner liter øl på det danske marked i 2010, skriver dagbladet Børsen.
Via Erhvervsbladet: I 2009 oplevede markedet en nedgang på mere end ni procent, og siden årtusindskiftet er den samlede mængde solgt øl på det danske marked skrumpet med mere end 30 procent.
Mens danske bryggerier øger andelen af verdensmarkedet, kniber det mere og mere på det traditionelle hjemmemarked.
Carlsberg, som er markedsleder herhjemme med en andel på cirka 56 procent, venter at øge sin indflydelse trods nedgangen i det samlede marked.
- De, der har tabt stort i 2010, er discountmærkerne, siger Jesper B. Jørgensen, adm. direktør for Carlsberg Danmark, til Børsen.
Landets små bryggerier lider også, og ifølge Børsen kører mere end halvdelen af de små bryghuse med driftsunderskud.
- Specialølsegmentet var stabilt volumenmæssigt, men fald i værdi i 2010. Det ser ud som om, der er skærpet konkurrence om hyldepladsen i detailhandlen, og det er med til at presse prisen, fortæller Jesper B. Jørgensen.
Direktøren forklarer, at et fald i det danske ølmarked ikke nødvendigvis er lig et fald i danskernes ølforbrug, da der er godt gang i grænsehandelen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar