Populære indlæg

mandag den 25. juni 2012

Sihanoukville: Smilene i slummen


Her ser du et af eksemplerne på, at selv en turistmagnet som Sihanoukville i det sydlige Cambodja, er et samfund med et ret og en vrang. Snesevis af fiskere, og deres familier bor på den skrøbelige kaj, som stikker ud i vandet 30 til 40 meter fra fiskerihavnen. Jeg ville vise en tilrejsende den omtalte vrangside, og gik efter fiskerihavnen, tog fejl, og så så noget helt andet. Hvordan er det man siger, der kan komme noget ud af enhver situation, hvis man er åben overfor d e t. Og det var vi så.




Skal hilse og sige at brædderne holdt helt ok. Men vi så os også godt for. Menneskers overlevelsestrang og lyst er svær at slå. Der er folk som har det endnu værre, tag jordskælvsofrene i Pakistan, som netop har overlevet endnu en vinter i bjergene, eller ofrene for kampene i Syrien. Her på den lille mole, spiller fiskerne og deres koner kort, deres børn løber legende og grinende rundt, mens de udvikler sig til Cambodjas fremtid. I morgen er der atter en dag.




Det er her fiskerne laver deres net, eller reparerer de net som allerede har været på havet alt for mange gange. Hvis du forestiller dig, at du også kan se det som oplagt er udenfor det nederst højre hjørne på billedet, ville du kunne se en halv snes mennesker spille kort. De hyggede sig, nok mest de som vandt, og hvordan er det nu, er det ikke de samme som vinder, og de samme som taber, det meste af tiden? Jeg ville ikke tage fotos af de spillende mennesker. jeg var ikke inviteret, og de ville gerne være i fred.


Nu vi ved det med at tabe og vinde, så er der jo en familie som ejer kajen som du ser i denne tråd. Jeg er blevet fortalt et rygte, at det er den samme der ejer denne kaj, og selv fiskerihavnen. De som bor i fiskerihavnen, og her på og vej den afbillede kaj, er forpligtiget til at lande deres fisk hos deres husvært. Tag de penge jeg giver for din fisk, eller find et andet sted og bo.




Her har du blandt andet Cambodjas fremtid, en ung damefrisør, og hendes unge kunde. Jeg ved det ikke, nu gætter jeg bare ud fra mine erfaringer, men denne salon, som er placeret langs med kajen af de skrøbelige brædder, kan sagtens tjene de fleste af sine penge fra en Chicken Farm, bordeller i blikskure, som efter sigende skulle findes her ved fiskerihavnen. Hvis du er interesseret, skulle man efter sigende kunne få "det hvide vendt ud af øjnene" for under 15 danske kroner. Hvad jeg mener er, at salonen næppe kan leve af de få familier, som bor på nåde hos ejeren af fiskerihavnen. Obs! Jeg tror bestemt ikke at den unge pige som får sit hår behandlet, arbejder i det omtalte bordelområde.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar