Populære indlæg

fredag den 22. juni 2012

Mange sexarbejdere i Vietnam gør det frivilligt

Mange sexarbejdere har valgt deres arbejder af egen fri vilje. De gør det fordi de på få minutter, kan tjene meget mere ved at sælge dem selv til mænd, end de kan ved arbejde dage eller uger på en fabrik. Mange prostituerede mener at prostitution simpelthen giver dem et bedre liv.

Dr. Kimberly Kay Hoang, en vietnamesisk-amerikansk sociolog, som for nylig fik tildelt en af de mest prestigefyldte priser for sociologer, nemlig den fra The American Sociological Association, for hendes afhandling om sexarbejde i Vietnams største by Ho Chi Minh City (HCMC / Saigon, drog den konklusion, efter 22 måneders feltarbejde mellem 2006 og 2010, skriver tuoitrenews.vn
.

I hendes videnskabelige arbejde gennemførte hun interviews med kvinder som arbejdede som værtinder og bartendere i barer, som havde velhavende lokale mænd og udlændinge som kunder.

Antropologen mener, at grænsen mellem at være tvunget ind i prostitution, og at gøre det frivilligt, er sløret. Det kan være svært at gennemskue hvorfor kvinderne vælger at sælge deres krop. Mange vælger dog prostitution som nøglen til materiel fremgang.

"De fleste mennesker er af den overbevisning, at kvinder går ind i sexindustrien, fordi de bliver kidnappet, tvunget, eller presses til at arbejde som prostituerede," udtaler Dr. Hoang. Hun fortsætter:

"Men det er meget få undersøgelser, som har formået at bevise de påstande."

Hun nævner Mai, en prostitueret fra Mekong-deltaet, som siger at: "Jeg er i mine midten af ​​trediverne, har jeg et barn. . . . Reelthar ikke noget valg, jeg skal sælge mig selv for at sikre mig selv og min familie. "

Sociologen nævner en anden kvinde hun har talt med, Linh, der beskæftiger sig med sexarbejde, for at tjene penge og skabe forbindelse til udlændinge.

"Vi går igennem en masse sammen, for at jeg skal få visum, og han arbejder så hårdt for det ... I livet handler om held, jeg føler mig virkelig heldig,"

Dr. Hoang citerede Linh, en prostitueret, som havde fået et visum fra sin klient, og nu ægtemand James fra Australien.

En tredje prostitueret i HCCM, Ngoc, valgte prostitution simpelthen for at tjene nogle ekstra penge. Hun havde nok til at komme igennem hverdagen uden at lide nød, hun arbejdede for et investeringsselskab, og tjente allerede en rimelig løn.

"Det er rart at blive forkælet med flotte gaver og ekstra penge," Dr. Hoang citerede en prostitueret. "Jeg har det sjovt."

Dr. Hoang mener, at det er en kvindes ret selv at vælge at engagere sig i sexarbejde, uden at antropologen af den grund går ind for prostitution.

"Lovliggørelse af sexarbejde ville give kvinder med de samme juridiske rettigheder, som andre arbejdende folk." 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar