Populære indlæg

onsdag den 6. oktober 2010

Stødte ind i thai kvinde på et gadehjørne og købte hus i en landsby

Via Aabybro Posten: Da vi i sidste uge besøgte Jens Løth, mødtes vi af et halvtomt hus i opbrud.

Efter 35 år i huset på Kløvervej er alt indbo klar til at blive pakket i containere, huset er solgt og den 17. oktober siger Jens Løth farvel til Aabybro og Danmark for at slå sig ned i Thailand, i en lille by 150 km. nord for Bangkok.

Jens Løth har en alsidig karriere bag sig. Han er oprindelig uddannet tømrer hos Per Larsen og har siden været hoteldirektør på Grønhøj Strand og Sæby Søbad og kongreschef i Aalborg Kommune. Hans første kone døde i 2004, kort før parrets sølvbryllup.

Historien

Hvorfor flytter du?

– Det er en længere historie. For nogle år siden havde jeg en dansk kæreste. Hun og jeg havde planlagt en tur til Kreta, da vores forhold gik i stykker, og vi blev enige om at skilles.

Nu stod jeg med to billetter til Kreta og kontaktede Tjæreborg for at få dem byttet. Løsningen blev, at jeg i stedet fik tilbudt fjorten dage på luksushotel i Thailand.

Uden særlige forventninger rejste jeg til Phuket, og da jeg havde sundet mig lidt på hotellet, gik jeg ud for at se på byen.

Mødet

Pludselig BANG, stødte jeg ind i en kvinde på et gadehjørne. Vi blev lige forskrækkede, men for at gøre en lang historie kort, blev vi forlovet fem dage senere, købte hus, og Sunee og jeg giftede os i Thailand for to år siden.

Min beslutning kom som et chok for mine venner i Aabybro. Men jeg hører til dem, der rider samme dag, som jeg sadler, og det føltes rigtigt at starte et helt nyt liv. Jeg er 56 år og Sunee er 23 år yngre, men det er nu ikke noget, vi tænker over i det daglige. Hun er jordens dejligste menneske.

Hvorfor?

Du er ikke den første danske mand, der gifter sig med en thailandsk kvinde, mens man ikke hører om danske kvinder, der gifter sig med thailandske mænd. Har du en forklaring?

– En del af forklaringen er nok, at mange thailandske mænd ikke behandler deres koner ordentligt. Min kone har tidligere været i et voldeligt ægteskab, hvor manden drak fra morgen til aften. Hans familie arbejdede ikke, så min kone skulle forsørge hele familien. Hun var kun 12 år, da hun kom ud af skolen og fik arbejde med at bære sand og sten på en byggeplads. Hun har solgt fisk og været i et firma, hvor de klargjorde biler. Hun er stærk som en bjørn og har altid arbejdet hårdt.

En stor beslutning

Nu kan du se frem til en tilværelse som ”fremmedarbejder” i Thailand?

– Ja, det er den omvendte verden. Jeg var på ambassaden for at søge permanent opholdstilladelse, og her skal man redegøre for sine økonomiske forhold. Man skal kunne forsørge sig selv, og tre måneder om året skal man bevise, at man har 800.000 Bat (ca. 160.000 kroner) stående på en konto. Hvad der sker, hvis man ikke har pengene, ved jeg ikke.

Min beslutning har da krævet store overvejelser. Da jeg rejste til Thailand, var jeg fast besluttet på ikke at ”rode mig ud i noget”. Men skæbnen ville det anderledes.

Mor

Møblerne bliver hentet på fredag, og så flytter Sunee og jeg ind hos min mor.

Hvad siger hun til din beslutning?


– Det, jeg frygtede mest, var at skulle fortælle min mor, at jeg flyttede til Thailand. Men hun er et dejligt menneske og vidste, at jeg ikke har været rigtig glad siden min kones død, så hun forstår mig.

Ny familie

Jeg har en datter i København og en søn i Sverige, som jeg næsten kun ser i julen. Derfor tjente det heller ikke noget formål, at jeg blev boende alene i mit store hus her i Aabybro.

Min kone har to sønner på fem og elleve år, og de betragter mig næsten som deres far og har tilmed lært at tale lidt dansk.

En veninde har for nylig fortalt, at to andre fra Aabybro også flytter til Thailand og skal bo et halvt hundrede kilometer fra os, så mon ikke vi kommer til at se lidt til dem?

Sygdom

Siden, vi blev gift, har vi mest opholdt os i Thailand, bortset fra det sidste halve år, hvor jeg har været alvorligt syg og har tilbragt fire måneder på hospitalet, uden udsigt til at blive rask.

Men jeg besluttede, at jeg nok selv skulle bestemme, hvorvidt jeg ville overleve eller ej, og nu har jeg det godt.

Fremtiden

Vi har haft et hus i Thailand, som vi nu har solgt. Min kone, som er en klog kvinde, kunne godt se, at jeg ikke trivedes i et liv, der næsten udelukkende bestod af ture til stranden. Jeg skal have noget at rive i, og det får jeg nu, hvor vi bygger et hus i den landsby, hvor min kone kommer fra.

Vi har ansat nogle damer, der laver smykker og blomster, som vi bl.a. sælger til restauranter, og vi har planer om at indrette nogle værelser til udlejning og starte en restaurant.

Jeg glæder mig til mit nye liv og er sikker på, at Sunee og jeg vil få en god fremtid sammen i Thailand, slutter Jens Løth.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar