Populære indlæg

mandag den 16. juli 2012

Tænker Højt: Det kunne være så godt...

Jeg var et smut i min stambar for et par dage siden. Som sædvanligt var jeg én af de første, af dem som kaldes "First Shift". Dejligt var vejret, og der var endda lagt op til en smuk solnedgang, noget der ellers kan være sjældent her i starten på regntiden.


Gæster dryssede ind, alle gengangere, og pludselig blev der spurgt om, hvordan det nu gik. Knaldede den ret nye bar stadig der ud af, på trods af at lavsæsonen for længst har holdt sin indtog i "min" lille by.


Og det gik stadig godt. Der var et par stille aftner/ nætter nu og da, men det gjorde ikke så meget.


Og så kom trumfkortet. Beviset på at alt gik godt.


Baren var nummer to hos TripAdvisor for min by. Sitet har ikke en liste for barer, så den må finde sig i at konkurrere med restauranter. Og man var altså det 2. mest populære sted i min by. Jeg holder bevidst navne på by og barer ude af det her, fordi jeg vil forsøge at diskutere principper, og ikke mindst vende det faktum, om vi overhovedet skal bruge de sites, som anbefaler eller fraråder folk at bruge det enne eller det andet sted.


Jeg så på et tidspunkt for et par år siden Tripadvisors direktør forklare hvordan man skal bruge Ttripadvisor. Manden var kommet i fokus, fordi det firma han ledede, det har faktisk mindst 40 mio. unikke besøgende pr. måned.


Konkurrenter roser typisk deres egen forretning, mens de rakker andres forretninger ned, med mere eller mindre ondskabsfulde anmeldelser. Tag bare et eksempel: Et hotel måtte til deres rædsel se en stor del af omsætningen forsvinde, da der dukkede en anmeldelse om madforgiftning op hos Tripadvisor.


Hvis det var rigtigt, at hotellet havde haft problemer med hygiejnen, var det jo fint at andre så kunne blive advaret. Tag sagen med de fem, som faktisk døde under, eller efter deres ophold, på et hotel i Chiang Mai i Thailand sidste år. Jeg fulgte ikke anmeldelserne på Tripadvisor om netop d e t hotel, da problemet var værst.


Jeg så ikke den journalistiske vinkel, måske fordi jeg aldrig bruger Tripadvisor. Ikke fordi jeg ikke vil være klogere, men fordi systemet med at kunne anmelde andres forretninger, blot ved at registrere sig. Ja Tripadvisor opfordrer faktisk sine brugere til at bruge et Nick, et profilnavn.


Tilbage til det omtalte interview med Tripavisors CEO.


Han forklarede, at hvis man skulle have et rimeligt reelt indtryk af det enkelte hotel eller den enkelte restaurant eller bars kvalitet, ja så skulle man droppe det bedste og de dårligste anmeldelser. Og læse dem, som var placeret mellem de absolut bedste, og de deciderede nedrakninger. Underforstået: De bedste er skrevet af ejeren og denne familie og venner, mens de værste er skrevet af konkurrenter, og andre som gerne vil at det skal går den omtalte virksomhed skidt.


Og så er jeg tilbage ved baren, som ligger godt placeret på listen for den type forretning.


Problemet var, da jeg tjekkede bedømmelserne, at alle anmeldelser var enten i den bedste eller den værste gruppe. Hvis man skal følge Tripadvisors CEO, er der altså ingen troværdige anmelselser for min stambar.


Da jeg så tjekkede de enkelte regristrerede brugere hos Tripadvisor, som havde omtalt baren, mener jeg at kunne genkende mindst halvdelen af personerne bag de positive anmeldelser.


Min stambar er faktisk ikke så interessant. Den kører godt, blandt andet fordi manden, som er ansvarlig for driften, gør det ualmindeligt godt.


Men systemet, som Tripadvisor bruger: Meld dig ind og brug anmeldelser til at planlægge di rejse, eller din næste tur i byen, er bestemt interessant.


Jeg selv har konsekvent brugt professionelt skrevne rejseguides, mest Loney Planet, men også Moon, til de hundredvis af rejser jeg har foretaget, som en del af mit arbejde. Også der kan der være problemer, fordi forretninger som har været omtalt i en af flere rejseguides pludseligt får travlt. Så de kan få mere travlt end de reelt kan forvalte, eller de kan blive dovne og ligeglade. Folk kommer jo alligevel og smider deres dollars, præcist som de gjorde, da kvaliteten fortjente en god bedømmelse.


Så hvad kan jeg selv lære, af andres brug og eller misbrug af sites som Tripadvisor? Kast dig ikke ud i flere bookninger, end du føler at du har råd til at flytte over på nabohotellet, efter den første nat. Og kig dig omkring, når du skal finde en bar, eller en restaurant én time efter at du er ankommet til et land, hvor du aldrig har været før.


Og måske endnu bedre: Tal med medrejsende om hvor du skal hen. Vi er forskellige, og vil langt fra det samme. Men de værste bommerter kan undgåes.


Og til sidst er der det gode gamle råd: Sov, spis, og drik med folket. Hvis et gæstehus altid har fuldt belagt, eller hvis der altid er run på en restaurant eller en bar, går du nok aldrig helt galt ved at tilslutte dig tilstrømningen. Og ud fra den metode, ja så er min stambar jo fremragende, selv om den kun har anmeldelser, som Tripadvisors CEO mener, at vi skal holde os fra. Folk strømmer jo til, her midt i lavsæsonen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar