Populære indlæg

lørdag den 7. juli 2012

Tænker Højt: What is your name? / Where do you come from?

Denne første "Tænker Højt" blog er rettet mod mænd som mig selv. Og så alligevel. Kvinde, giv bloggen fem seks linjer inden du dropper den. Please.

Jeg har altid synes at det var krummetæer pinligt at svare på barpigernes spørgsmål, kan man kalde dem klichéer. Hvad hedder du, osv. I virkeligheden er de et uundværligt værktøj for pigerne, ok, måske ikke de to første spørgsmål, men hvad med "Where do you stay"? "You here for holiday"? "Where is your wife".

De svar som oftest kommer, er der virkelig gods i. Fattigrøv eller ej, kom så med det. Bor du på et guesthouse med bad på gangen, eller på femstjernede Landmarkski Hotelski. Det er også vigtigt, om du er fastboende, eller om du er en nylandet positiv tosse, som ikke ved h v o r meget 5.000 bath er værd. Og hvor konen er, det er da også vigtigt. Måske er der ikke nogen, så er det bare med at få hevet klip klapperne indenfor, måske også selv om der stadig er en mand hjemme i landsbyen.

Ja. 

Alle klichéerne er rimelige set fra den hårdt arbejdende barpiges side.
Og så skal vi et smut tilbage til Danmark, og de danske klichéer, nemlig de som knaldes af sted på danske Dating sites. 

Det er lidt det samme, som med de thailandske barer. Nå ikke? Lad nu være! Mennesker mødes, og der skal helst opstå et eller andet interessefællesskab.

Jeg får hver dag et nyhedsbrev fra Kristeligt Dagblad (KD).

I dag havde de, snu som de er, sat en overskrift som måske ikke handler om sex, men så om noget der snilt kan ende med sex. Dating. Selv på KD ved de det- sex sælger bare.

Jeg er selv vokset op med Hinnerup Fodbold Klubs lørdags-baller på Skovpavilionen i Hinnerup, toget der ud, og taxi hjem, men Dating er noget andet. 

Sådan gik overskriften i KD:

Kærlighedssøgende mænd og kvinder er ikke altid lige originale i deres profiltekster på datingsider

Og du får her et par øksehug fra artiklen:

Har du prøvet onlinedating, har du sikkert også stiftet bekendtskab med et væld af klichéer. Mange profiltekster indeholder nemlig en del af de samme udtryk, når brugerne præsenterer sig selv over for hinanden.

”Jeg er en kvinde med ben i næsen, der har besluttet at finde prinsen på den hvide hest.”

Det er vel det samme der foregår på Baren i Phuket, Bangkok, eller Pattaya?

Eller hvad med denne her:

"Jeg er til ’hjemlig hygge’ og ’lange gåture langs stranden".

Forfatteren til indlægget om Dating clichéer, leder faktisk et Datingbureau. Og hun mener, at daterne ville få meget mere ud af det alt sammen, hvis de i stedet fortalte at de elskede rustikke møbler, eller noget andet personligt, i stedet for at stikke klichéerne ud.

Og hvad kan vi så bruge det til, her ude i Asien. Som turister, erhvervsfolk på besøg, eller som mere eller mindre fastboende.

For fakta er jo, at vi i det mindste i Asiens Thailand, LOS (land of Smiles) simpelthen vader rundt i én stor kliché, nemlig thailændernes smil.

Jeg ved ikke om det passer, men jeg læste en gang at thailændere har et smil, til hver eneste situation her i livet.

Jeg var lige kommet her ud til Asien, da en ung thailandsk fyr var ved at køre mig ned, det kunne være endt næsten alt fra nogle knubs til dræbt på stedet, bare fordi han skar om et hjørne  den forkerte siden af vejen. 


Han stoppede, grinte over hele ansigtet, det var LOS sproget for undskyld, og smuttede så videre. Godt det samme. Hvis han var blevet, havde jeg måske stukket ham en håndfuld smakende slag i fjæset. Og det var med garanti gået galt for mig. Thailændere kan snyde og bedrage hinanden, men er der mulighed for at knalde en farang ned, som er så dum at han ikke forstod deres smilekliché, ja så var de hoppet med i voldsrusen.

Det var lidt om klichéer. Mens jeg har skrevet det her, er min respekt for barpigerne, og deres faglige dygtighed, steget meget.

Ha det nu godt, indtil næste gang, "Handsome man"..

Ingen kommentarer:

Send en kommentar